vickytrouerbach.reismee.nl

Once a procrastinator, always a procrastinator ;)

Aangezien ik nu midden in mijn tentamen periode zit is dit uiteraard het perfecte moment om mijn enigszins verwaarloosde blog te updaten...


Het is een raar idee dat mijn semester hier nog maar twee weken duurt. De komende twee weken worden erg druk, ik heb net mijn Zweeds tentamen gemaakt, wat ondanks dat ik nog steeds geen Zweeds spreek verassend goed ging. Daarnaast werk ik samen met Nadine aan een visuele identiteit en campagne voor een boekenwinkel en de rest van mijn tijd gaat naar mijn digital image editing class. Aangezien de image editing class een eerste jaars vak is, dacht ik dat dit voor makkelijk te behalen studiepunten zou zorgen, maar de opdrachten blijken wat moeilijker dan gedacht. Luckily I made some new friends while working the assignments.


But first things first. Er is een hoop gebeurd in de tussentijd. Ik heb een fantastische trip naar Lapland gehad. 23 Maart vloog ik naar Kiruna, om daar 5 dagen lang in de sneeuw te verblijven. Ik weet niet hoeveel van jullie de film Balto kennen? Maar de lapland-trip was voor mij gewoon een 5 dagen durende versie van mijn favoriete kinderfilm (helaas wel zonder Muk & Luk, de twee ijsberen).





De eerste dag begon al goed met een sneeuwscootertocht naar het ijshotel. Van te voren was ik best zenuwachtig, aangezien ik officieel geen rijbewijs heb (onofficieel heb een scooterrijbewijs, maar die ben ik surprise, surprise ergens kwijt geraakt..) en ik mocht dus eigenlijk niet zelf de sneeuwscooter besturen. But it’s a once in a life time oppertunity plus we rijden over een gigantisch bevroren meer, dus je moet echt je best doen wil je ergens tegen aan botsen. (Sorry mam!).


Het was fantastisch! In het begin was het nog even wennen, maar uiteindelijk gingen we heel soepel met 90km per uur over het bevroren meer richting het ijshotel! Het ijshotel zelf was aan de ene kant heel tof en aan de andere kant een beetje een teleurstelling. In eerste instantie zag het er namelijk niet echt indrukwekkend uit ( I blame the movie frozen), maar binnenin waren een aantal speciaal ontworpen kamers die erg tof waren . De kamers waren allemaal verschillen en hadden hun eigen thema (zie foto’s).



De volgende dag vertrokken we naar Kiruna voor een city tour. Onderweg spotte we de eerste rendieren in ‘real live’. In Kiruna hebben we onder andere de grootste ondergrondse ijzermijn ter wereld bezocht. Het was best een raar gevoel in een bus reden 25 min door een ondergrondse tunnel om uit te komen bij een van de oude mijngangen die ze in 1980 hebben leeggehaald. Nu is er een groot bezoekers centrum gebouwd. Het meest absurde komt nog, aangezien ze elke 20 jaar dieper moeten graven om meer ijzer te winnen verschuift langzaam de grond rondom de mijn. Hierdoor zakt langzaam de stad weg. En als oplossing verplaatsen ze gewoon de stad. The city centre zal naar 3km verderop worden verplaats, dit grapje kost zo’n 6 biljoen kronen, geheel betaald door LKAB, the mining company.


Oke genoeg informatie over de mijn :p Want die avond gebuurde er iets veel interessanters: WE SAW THE NORTHERN LIGTHS!! Aangezien we wat laat in het seizoen waren was het niet zeker of we ze zouden zien.... Maarrrr tegen een uur of 12 ’s nachts was er een lichte witte waas met een wat groene gloed. Maar het werd steeds sterker en om 2 uur ’s nachts zagen we ze dan echt: de dansende vormen. WAUW! Gelukkig waren er een aantal mensen mee met een goede camera en hebben we ook bewijs :)


And it only got better from there: De hondensledetocht. Ik heb mijn hele obsessieve fase met husky’s en wolven redelijk achter me gelaten, maar dit was toch wel weer een droom die uitkwam. De laatste dag verzamelden we in de ochtend om met de honden oppad te gaan. Elke slede had 5 honden en hiermee zouden we 3 uur op pad gaan. Tijdens deze tour mochten we zelf de hondenslee besturen! Het ging niet zo snel als de sneeuwscooter, maar het was minstens zo indrukwekkend. Het was een hele vredige en ontspannen manier van reizen. De honden trokken ons met een snelheid van 15 – 20 km per uur door het bos en over de bevroren meren. Omdat we met een oneven aantal deelnemers waren mocht ik samen met de gids, hij vertelde mij vanalles over het trainen van de honden, over de omgeving en verschillende Zweedse tradities en geschiedenis.



We hebben nog meer gedaan in Kiruna zoals ijsvissen, langlaufen, sauna met artic dip en bonfires. Maar deze post lijkt me nu al wel lang genoeg, so just check out the photo’s ^^ updates over andere trips & activiteiten komen eraan :)

Liefs!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!