vickytrouerbach.reismee.nl

Sociale Zweden, traditionele haring, een klittenbandmuur en heel veel buggy’s

Het was alweer even geleden, maar 16 maart was Anke weer in Zweden! Om wat meer te zien dan alleen Norrköping besloten we naar Göteborg te liften. Voor een land waar de inwoners enigszins wat gesloten en afstandelijk lijken ging het liften erg gemakkelijk. Het kostte ons slechts 3 lifts en vier uur om er te komen.

Göteborg is na Stockholm de grootste stad in Zweden, maar zo voelt het helemaal niet. De stad bestaat uit een grote haven en een oud stadsgedeelte met kleine straatjes vol cafés, restaurants, winkeltjes en vrouwen met buggy’s...

We hebben twee dagen rondgelopen door Gothenburg met als highlights een sci-fi-boekhandel en het universeum. In de boekenwinkel vonden we toverstokken uit de Harry Potter film, waarmee je je tv kon bedienen (I want one, I want one) en een Big Bang Theory Cluedo: “who betrayed Sheldon?”(again: I want one, I want one)

Om in deze ‘kinderlijke’ sfeer te blijven zijn we de volgende dag naar het Universeum gegaan. Het Universeum is een soort mix van Nemo en Burgers Zoo <3. We hebben de dag doorgebracht met wandelen door het Zweedse gebergte, aapjes spotten in het regenwoud en haaien ontwijken in de oceaan. Daarnaast waren er verschillende ruimtes met ‘proefjes’, waaronder een gigantische klittenbandmuur. Met een speciaal pak aan kon je jezelf vol enthousiasme tegen de muur op werpen zodat je eraan bleef plakken. ^^

Om deze dag nog een beetje op niveau te brengen zijn we ’s avonds uit eten geweest bij restaurant Smaka, dat bekend staat om traditionele Zweedse kost. Hier aten we traditionele Zweedse haringen en de lekkerste gekookte aardappelen ooit! (ik probeer er nog steeds achter te komen wat ze er precies mee gedaan hebben).

Liefs uit Zweden