vickytrouerbach.reismee.nl

Spring is coming!

Ik heb zondag voor het eerst de hele middag in de zon* op mijn balkon kunnen zitten, het aantal fietsen buiten bij de universiteit is verdubbeld, ineens verschijnen er terrasjes op plekken waar je niet eens wist dat er een café zat en bijna bijna glimlachen de mensen terug wanneer je ze vriendelijk begroet tijdens het passeren op straat. Met andere woorden Zweden ontwaakt langzaam uit haar winter depressie.


Lente is het moment waar wij als Erasmus studenten op hebben gewacht. Want ongeacht wie je vraagt wat er hier te doen is, het antwoord is altijd: “... hmm I don’t know... but you should really hang around untill spring though. Plenty to do then! Wait, I know, you can visit Kolmarden,the zoo! No wait, that’s way more fun in summer... yeah, you just wait....”


Natuurlijk houdt een beetje kou je niet tegen en heb ik ook de afgelopen dagen vanalles gedaan. Het hoogtepunt was toch wel het Sauna bezoek met Maya. Maya was een week geleden, voor haar project timetravelers, in Kopenhagen en tja dat is zo ‘dichtbij’ dat ze natuurlijk wel even langs moest komen.^^

Voor onze trip naar de sauna hadden we twee geleende fietsen, een googlemaps route beschrijving en een backpack vol met eten. De sauna ligt in het natuurreservaat Glotternskogens, 17 kilometer boven Norrkoping. Het is een gratis service van de gemeente, je belt een nummer en dan kun je de sauna voor maximaal 3 uur reserveren.


De sauna vinden bleek een stuk lastiger dan googlemaps ons had wijsgemaakt. Het duurde dus net iets langer dan verwacht, maar uiteindelijk kwamen we, via een uitgebreide wandeling door het bos, aan bij de sauna, prachtig gelegen aan een nog bevroren meer. De Sauna en omgeving zijn echt geweldig en ik blijf me verbazen dat zoiets gewoon gratis te reserveren is.


Met het door ons zelf gehakte hout hebben we de sauna aan gekregen. En na te ontspannen zijn we het bevroren meer in gesprongen! Na een verfrissende laatste duik werd het tijd om aan de terugweg te beginnen. Dit keer volgden we het advies van googlemaps om ‘over’ de snelweg te gaan. Wat leidde tot een spannende tocht in het donker door het bos en rennend met onze fietsen langs de snelweg, but we made it and it was definitely worth it!


Zoals ik al zei: lente en zomer zijn dé seizoenen om in Zweden te zijn en vanaf nu zal mijn Erasmus tijd ook wat levendiger worden. Anke komt volgende week

Laughing
. Samen zullen we proberen al liftend Göteborg te bereiken. Een dag na Anke’s vertrek stap ik in het vliegtuig richting het Zweedse lapland en niet veel later zal ik het kleine Norrkoping tijdelijk inwisselen voor het levendige London. Met andere woorden: nog even deze week doorkomen en dan kan ik, al reizend, genieten van de aankomende Zweedse lente ;)

Liefs & Knuffels!


* Om een beeld te schetsen hoe zeldzaam dit is, in de gehele maand februari was de zon slechts 7 uur te zien in Norrköping. Daarnaast hoorde ik op de radio dat afgelopen zondag de warmste 9 maart was sinds 1961!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!